Hizmet şartları (kullanım şartları ve şartlar ve koşullar olarak da bilinir, genellikle TOS veya ToS, ToU veya T&C olarak kısaltılır), bir servis sağlayıcı ile bu servisi kullanmak isteyen bir kişi arasındaki yasal anlaşmalardır. Kişi, sunulan hizmeti kullanmak için hizmet şartlarına uymayı kabul etmelidir. Hizmet şartları, özellikle web sitelerinin kullanımıyla ilgili olarak yalnızca bir sorumluluk reddi beyanı olabilir. Kullanım koşullarında kullanılan muğlak dil ve uzun cümleler, müşteri mahremiyetine ilişkin endişeleri beraberinde getirmiş ve kamuoyunu birçok yönden bilinçlendirmiştir.
Hizmet şartları sözleşmesi genellikle aşağıdaki konulardan biri veya daha fazlasıyla ilgili bölümler içerir.
Anahtar kelimelerin ve deyimlerin anlam ayrımı/tanımı
Kullanıcı hakları ve sorumlulukları
Uygun veya beklenen kullanım; kötüye kullanımın tanımı
Çevrimiçi eylemler, davranışlar ve davranışlar için hesap verebilirlik
Kişisel verilerin kullanımını özetleyen gizlilik politikası
Üyelik veya abonelik ücretleri vb. gibi ödeme ayrıntıları.
Varsa, hesap fesih prosedürünü açıklayan devre dışı bırakma politikası
Bazen uyuşmazlık çözüm sürecini ve mahkemeye başvurmak için sınırlı hakları detaylandıran bir Tahkim maddesi içerir.
Kullanıcıların maruz kaldığı zararlar için sitenin yasal sorumluluğunu açıklayan Feragatname/Sorumluluğun Sınırlandırılması
Teklif edilirse, şartların değiştirilmesi üzerine kullanıcı bildirimi
2014 yılında sağlık amacıyla tüketicilere genetik test pazarlayan 102 şirketten 71'inin halka açık hüküm ve koşulları vardı:
71 kişiden 57'si sorumluluk reddi hükümlerine sahipti (kendi ihmallerinden kaynaklanan yaralanmalar için sorumluluğu reddeden 10 kişi dahil),
51 şirketin şartlarını değiştirmesine izin ver (17 tanesi haber vermeksizin dahil),
34 belirli durumlarda veri ifşasına izin verir,
31, tüketicilerin şirketi tazmin etmesini zorunlu kılar,
20 veri satmayacağına söz veriyor.
2010'da 260 kitlesel pazar tüketici yazılımı lisans sözleşmesi arasında
%91'i satılabilirlik veya amaca uygunluk garantilerini reddetti veya "Olduğu gibi" olduğunu söyledi
%92 sonuçsal, tesadüfi, özel veya öngörülebilir zararları reddediyor
%69'u yazılımın hatasız olduğunu veya kılavuzda açıklandığı gibi çalışacağını garanti etmedi
Satın alma fiyatı üzerinden %55 veya daha düşük hasarlar
%36'sı, başkalarının fikri mülkiyet haklarını ihlal edip etmediğini garanti etmediklerini söyledi
%32'si tahkime veya belirli bir mahkemeye ihtiyaç duyuyor
%17'si müşterinin üreticinin yasal faturalarını ödemesini (tazmin etmesini) zorunlu tuttu, ancak bunun tersi geçerli değil
Ocak-Temmuz 2010'da İngiltere'de faaliyet gösteren 31 bulut bilişim hizmetinin hüküm ve koşulları arasında
27 kullanılacak yasayı belirledi (bir ABD eyaleti veya başka bir ülke),
çoğu, tüketicilerin şirkete karşı yalnızca söz konusu yargı alanındaki belirli bir şehirde dava açabileceğini belirtir, ancak genellikle şirket tüketiciye karşı her yerde dava açabilir,
bazıları yarım yıl içinde taleplerin 2 yıla çıkarılmasını gerektirir,
7 tahkim empoze etmek, tüketicinin yasa dışı ve sakıncalı davranışlarını tümüyle yasaklamak,
13, değişiklikleri sadece kendi web sitelerinde yayınlayarak şartları değiştirebilir,
çoğunluk gizlilik veya yedeklemeler için sorumluluk kabul etmez,
çoğu, verileri yalnızca hizmeti sonlandırdıktan kısa bir süre sonra koruma sözü verir,
çok azı müşteri ayrıldığında verileri tamamen silme sözü verir,
bazıları, kullanım politikalarını uygulamak için müşterilerin verilerini izler,
tüm sorumluluk reddi garantileri ve neredeyse tüm sorumluluk reddi,
24 müşterinin kendilerini tazmin etmesini gerektirir, birkaçı müşteriyi tazmin eder,
birkaçı kötü hizmet için kredi veriyor, 15'i "en iyi çabayı" vaat ediyor ve her an askıya alabilir veya durdurabilir.
Araştırmacılar, yer ve zaman sınırlamalarına ilişkin kuralların, tüketici korumalarının olduğu birçok yargı alanında tüketiciler için uygulanamaz olabileceğini, kabul edilebilir kullanım politikalarının nadiren uygulandığını, mahkeme daha sonra feshin haksız olduğuna karar verirse hızlı silme işleminin tehlikeli olduğunu, yerel yasaların genellikle garanti gerektirdiğini belirtiyor. (ve İngiltere, Apple'ı bunu söylemeye zorladı).